Hierbij vindt U de uitslag van de enquête, gehouden tijdens de jaarvergadering van de dorpsraadvergadering op 11 oktober 2018
WONEN: OVER (WONING)BOUWPLEKKEN EN OPEN TE LATEN PLEKKEN
1. TE BEBOUWEN PERCELEN.
Stelling: DE DORPSRAAD IS VAN MENING DAT INBREIEN VAN KOOP/HUURWONINGEN OP OPEN PERCELEN MOGELIJK MOET ZIJN. BIJ VOORBEEELD: DE KERKSTRAAT, DE EINDSESTRAAT NOORDZIJDE, DE HOSTERT OOSTZIJDE EN DE STEEGSTRAAT. (Eens met de visie maar niet met de straat: streep die straat dan door )
Uitslag: 22 EENS, 1 ONEENS, 1 GEEN MENING
Opmerkingen:
- Ook mogelijkheden voor tiny houses bij bestaande woningen. Dat zou de gemeente moeten toestaan.
- Wat betekent veel bouwen in het dorp voor de toekomstige verkoopbaarheid van woningen. Leegstand? Ook linden krijgt te maken met krimp, mogelijk maken van tijdelijke woningen?
- Meer medewerking gemeente voor het bouwen in eigen tuin met name woningen voor starters en senioren.
- Het is niet nodig alles vol te bouwen, kijk vooral naar de plekken die lelijk zijn (De Hostert)
- Steegstraat alleen bebouwen binnen de bebouwde kom
2. MOGELIJKE ONTWIKKELINGEN RONDOM DE PASTORIE.
Stelling: OOK BOUW IN DE PASTORIETUIN AAN DE HOSTERT EN LANGS HET OPENBAAR PAD TUSSEN STEEGSTRAAT EN HOSTERT IS MOGELIJK. HET LIEFST T.B.V. VAN WOONMOGELIJKHEDEN VOOR SENIOREN - AL OF NIET MET ZORGBEHOEFTE - OF STARTERS. MOGELIJK ALS CPO-PROJECT IN COMBINATIE MET DE PASTORIE.
Uitslag: 18 EENS, 3 ONEENS, 1 GEEN MENING
Opmerkingen:
- Beweegtuin in de pastorietuin voor ouderen, tzt in de pastorie niet in de tuin.
- Geen bebouwing waardoor het paadje verhard moet worden of verdwijnt. (2x)
- Geen bewoning aan het pad, bewoning aan het pad niet doen, rust moet blijven, geen doorgang verkeer in het pad.
- Mooiland is bezig geweest met 3 seniorenwoningen i.o.m. het toenmalig kerkbestuur. Plannen waren toen oké. Een zeker aandeel groen behouden.
- Pad Steegstraat - De Hostert moet blijven. Bouwen in de pastorietuin aan De Hostert oké, maar niet aan het pad, daar mag niet aan geknutseld worden.
3. NIET TE BEBOUWEN PLEKKEN, POSITIEF GEZEGD (VER)GEZICHTSLIJNEN BEHOUDEN.
Stelling1: DE ZICHTLIJN VANUIT DE STEEGSTRAAT NAAR KERK EN PASTORIE. ONDERZOEKEN VAN MOGELIJKHEID TE KOMEN TOT BESCHERMD DORPSGEZICHT.
Stelling2: DE ZUIDZIJDE VAN DE EINDESTRAAT VOORBIJ DE KRUISING MET DE BERG BLIJFT ONBEBOUWD VANWEGE DE NATUURWAARDEN EN HET ZICHT DAAR OP.
Opmerkingen:
- Centrum functie voor pastorie.
- Noodzaak voor kern bouwen pastorietuin.
- Denk ook aan voorzieningen voor ouderen, winkel voor brood en boter, spreekuur voor gezondheidsdiensten, openbaar vervoer voorziening, voorziening bv natuurwinkel.
WERKEN: OVER BEDRIJVIGHEID IN EN OM HET DORP
- kleinschalige bedrijven,
- geen materiële productie,
- geen hallenbouw met verdieping, geen verkeersaanzuigende werking (dus geen productverkoop)
- geen (geluids) overlast in de directe en verdere omgeving.
Uitslag: 17 EENS, 0 ONEENS, 0 GEEN MENING, 1 Vraagteken
- In overzicht is de paardenhouderij niet opgenomen. deze is met alle vergunningen in werking op de eindsestraat.
- Aan huis gebonden beroep is al mogelijk in woonwijken (opgenomen in bestemmingsplannen)
- Let op : kleinschalig kan tot grotere omvang leiden, moeilijk om dan een grens te trekken. Helaas is er een bedrijf in de steegstraat waar regelmatig vrachtauto’s op de weg staan. (onveilige situatie) De gemeente handhaaft niet
- kleinschaligheid als uitgangspunt.
- geen terrasvorming op ( en in het talud van) de openbare weg
- bezoekers dienen fietsen en auto’s te kunnen parkeren op eigen terrein (Opmerking over de laatste regel: kunnen moet zijn moeten)
- Bij koffieschenkerij Frappé is het niet mogelijk alles op eigen terrein te plaatsen, geen overlast voor de directe omgeving.
- Mijns inziens zo weinig mogelijk evenementen, wij komen/wonen hier voor de rust.
- Aandacht voor geluidsoverlast. is er geen centrum functie nodig?
- Wel afspraken met lokale ondernemers om frequentie en overlast te beperken.
- Initiatieven hoeven niet slechts uit te gaan van eigen ondernemers.
BEHOUD EN BESCHERMING VAN DE “NATUUR – RIJKE” OMGEVING EN HET EIGEN KARAKTER LINDEN
1. BEHOUD EN BESCHERMING VAN HET DORPSE KARAKTER – RUST EN RUIMTE- .
Stelling:
- GEEN TROTTOIRS OF FIETSPADEN NAAST DE OPENBARE WEG, DAT WILLEN WE ZO HOUDEN.
- BEHOUD VAN GROENE BUFFERS TUSSEN CAMPING ’T LOO EN DE KROMMENHOEK EN ACHTER DE WONINGEN AAN DE KERKSTRAAT.
- ONTMOEDIGING VAN TOERISTISCHE GROEPEN SOLEXEN , MOTOREN EN SCOOTERS
- ALTERNATIEVEN AANBIEDEN ZOALS VERHUUR VAN ELEKTRISCHE BOTEN EN FIETSEN.
Uitslag: 22EENS, 1 ONEENS, 3 GEEN MENING
- Wielrenners en fietsen veel te hard door het dorp
- De vragen zijn te divers gesteld. eens met uitzondering van 4de bolletje.
- Geluidswal/scherm a73
- Van groepen solexen die incidenteel door het dorp gaan heb ik geen last(2x)
- 30 km herhaal borden plaatsen, extra fietspaden.
- Zoals het nu is prima, geen ingreep nodig.
- Wel fiets / wandelpad langs steegstraat naar beers.
Uitslag: 22 EENS, 1 ONEENS, 1 GEEN MENING
- Uitkijken voor initiatieven als windmolens voor groene stroom tbv gemeentelijke contingenten of verplichtingen.
Uitslag: 20 EENS, 0 ONEENS, 2 GEEN MENING
Opmerkingen:
- Wel selectief toepassen, niet alles is karakteristiek.
- Behalve het pakhuis , dat mag nodig gerenoveerd worden, nu is het niet karakteristiek meer.
- Het pakhuis wordt 10 x genoemd: van afbreken tot renoveren dan wel senioren woning.
- Behoud en bescherming is voorbehouden aan de eigenaar / vergunningen.
Opmerkingen:
- Handhaven fout parkeren. afgelopen jaar weinig handhaving, zelfs na melding van klachten niet. linden dient geen toegangspoort te worden voor wat dan ook.
- Top!!
- Nadenken over mopgelijk consequenties (kansen . beperkingen) in relatie tot de doortocht vierdaagse.
VERKEER EN VERVOER
1. DE VERKEERSBELASTING IS OP VELE DAGEN TE GROOT EN STRIJDIG MET DE WOONFUNCTIE. ER ZIJN ONVEILIGE SITUATIES. DE AANLEG VAN DE BOTENHELLING BIJ PLAS 3 HEEFT DE VERKEERSINTENSITEIT STERK VERGROOT. HET MEEST IN HET OOGSPRINGEND IS DE BOCHT AAN HET BEGIN VAN HET DORP. DE AANPASSING VAN VERPLICHTE RIJRICHTINGEN, PARKEREN EN SNELHEIDSBEPERKINGEN EISEN GOEDE HANDHAVING.
Uitslag: 19 EENS, 2 ONEENS, 1 GEEN MENING
Uitslag: 18 EENS, 2 ONEENS, 0 GEEN MENING
3. VANUIT VEILIGHEIDSOOGPUNT VERDIENT DE ONTSLUITING VAN LINDEN BLIJVENDE AANDACHT. DE AANRIJTIJD VOOR BRANDWEER AMBULANCE EN POLITIE KAN ONAANVAARDBAAR LANG ZIJN: DE DRUKTE NAAR EN OP DE RAAMWEG IS REMMEND, EN VIA BEERS/STEEGSTRAAT OF GASSEL, LANGZAAM EN SLECHT VINDBAAR. OP DRUKKE DAGEN KUNNEN HULPDIENSTEN DRUKKE PUNTEN NIET BEREIKEN DOOR FOUTIEF PARKEREN EN AFGESLOTEN SLAGBOMEN.
Uitslag: 16 EENS, 5 ONEENS, 1 GEEN MENING
5. HET ONDERHOUD AAN FIETS- EN WANDELPADEN, BERMEN STOEPEN EN BRUGGEN VERDIENT MEER SYSTEMATISCHE AANDACHT.
Opmerkingen:
- Oplossing voor De Hostert: eenrichtingsverkeer maken. niet inrijden vanaf de kerkstraat, nu gaan ze met grote snelheid naar beneden richting beers. meteen ook een oplossing voor het alle verkeer.
7. GEEN DOORGAAND ZWAAR, LANG, BREED EN VERVUILEND VERKEER DOOR HET DORP.
Uitslag: 17 EENS, 1 ONEENS, 0 GEEN MENING
- Het fietspad vanaf de oostermeerweg doortrekken tot aan de burcht en vandaar oversteek naar het hooghuis, zo kan de oversteek achter Jos Bakker vervallen.
- Fietsbellen verplicht stellen, wielrenners hebben meestal geen bel op de fiets.
- 30 km geldt voor het hele dorp, wordt niet aangehouden.
- ABC heeft in haar verkiezingsprogram aangegeven om de oversteek bij de raamweg veilig te gaan maken door deze te leggen nabij de woning van de familie Driessen en vanaf daar recht op de oversteek van de raamweg, met zo mogelijk een oversteekknop voor de fietsers die dan het raamweg verkeer stop zet.
- Volgorde van prioriteit 2,6,5,3.
- Oversteek fietsers dichter naar de woning van familie Driessen en oversteek Raamweg dichter naar Cuijk.
- Verkeersproblematiek is de combinatie van fietsers, auto’s met boten en campers.
- Meer handhaving nodig !!! Als je klachten doorgeeft krijg je nooit terugkoppeling van de gemeente.
- Ik zie met enige regelmaat “buitenlandse vrachtwagens” die bij nacht en ontij via de Steegstraat proberen met hun giga vrachtauto-oplegger het dorp te verlaten. kennelijk zijn die de weg kwijt.
- Ik kan mij voorstellen dat er in Linden een coöperatie ontstaat. Deze coöp. biedt diensten aan in willekeurige volgorde: thuiszorg, tuinonderhoud, huisonderhoud, vervoer: eigen ‘golfkar op zonne-energie, samen eten in de burcht, halen en brengen boodschappen, beheer van toekomstige glasvezel voorzieningen en wat er nog meer nodig is.
- Geluidswal a73.
- De bouw van seniorenwoningen in welke vorm en op welke manier dan ook is voor mij het belangrijkst. Bouwen aan De Hostert, waarom niet?
- Omleiden verkeer bij de camping.
- Niet alle wielrijders zijn gevaarlijk.
- Helemaal eens met punt 6o.
- Onbehoorlijk fietsgedrag wordt steeds beter.
- Extra botenhelling aan de beerse kant van de ophaalbrug.
- Watsapp borden.
- Botentrailers weren.
- De drempel aan het begin van het dorp handhaven.
- Beter zicht wil niet altijd zeggen veiliger verkeer.
- Bocht in steegstraat is ook onoverzichtelijk.
- Bij punt 1.: Ook goede inrichting en verkeersgeleiding door b.v. het sturen van de uitrijrichting bij ’t loo is een goede gedachte.
TOERISTISCHE ONTWIKKELINGEN EN (WATER)RECREATIE
LINDEN STAAT OP DE KAART MET CAMPINGS, WATERSPORT, STRANDEN EN SURFOEVERS EN EEN DIVERSITEIT AAN HORECA.
Uitslag: 11 EENS, 5 ONEENS, 3 GEEN MENING
Uitslag: 13 EENS, 2 ONEENS, 4 GEEN MENING
VERBETERPUNTEN: